کرم های ضد آفتاب
ساعت ۸:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/۱٠  

لازم میدونم این مطالب رو که راجع به تأثیر كرم هاي ضد آفتاب در پيشگيري از آفتاب سوختگي در كوهنوردي و ورزشهاي طبيعت هست رو در اختیار شما همنوردان عزیز قرار بدم:

گرچه نور خورشید در حالت طبیعی اثرات مفیدی برای فرد دارد از جمله آرامش و کاهش اظطراب - ساختن ویتامین D - محافظت از سرما و ...، اما اشعه ماوراء بنفش خورشید اثرات ثابت شده ای بر روی افزایش انواعی از سرطانهای پوست، تسریع و تشدید پیری پوست و بد تر شدن برخی از بیماری های پوستی دارد.

     به موادی که بتوانند از نفوذ UV  ( اشعه ماوراء بنفش) به قسمتهای عمقی پوست ( اپیدرم و درم) جلوگیری کنند، محافظ یا  ضد آفتاب می گویند. مکانیسم اثر این مواد جذب و یا انعکاس اشعه UV می باشد.

 ضد آفتابها دو نوع هستند:

  1. ضد آفتابهای فیزیکی
  2. ضد آفتابهای شیمیایی

  • موادی که باعث انعکاس اشعه UV می شوند موسوم به ضد آفتاب های فیزیکی مثل زینک اکسید بوده و موثرترین ضد آفتابهاست. اما به دلیل خاصیت چرب کنندگی ، بو و جذب کردن گردوغبار کمتر مورد استعمال قرارمی گیرد .

  • به گروه دوم ضد آفتابها، شیمیایی می گویند. که سه نمونه معروف آنها ترکیبات Benzophenone  وPABA  و  cinnamate   است.

SPF  چیست؟

    ترکیبا ت ضد آفتاب بر اساس قدرت محافظتی شان درجه بندی می شوند و برای این منظور واحدی بنام SPF (Sun Protection Factor) دارند.

    طول مدت اثر یک ضد آفتاب بستگی به قدرت آن (SPF) و نوع پوست شخص مصرف کننده دارد و از حاصل ضرب مقدار SPF ضد آفتاب مصرفی در طول مدت لازم برای ایجاد آفتاب سوختگی در شخص بدست می آید.

     برای مثال در فردی که در حالت عادی پس از ۱۰ دقیقه تابش نور خورشید ، آفتاب سوختگی بروز می کند طول مدت اثر یک ضدآفتاب با قدرت SPF برابر ۱۰ ، حدود ۱۰۰ دقیقه خواهد بود. اما قویترین ضد آفتابها هم باید پس از حداکثر ۲ ساعت تجدید شوند. پیشنهاد: از ضد آفتابهایی استفاده کنیم که حداقل SPF  آنها ۱۵ باشد.

 در شرایط زیر میزان تابش اشعه به پوست بیشتر است، پس استفاده از ضد آفتاب ضروریست: 

۱- زمانی که مدت تابش خورشید به پوست، در ساعات بین ۹ صبح تا ۳ بعد ازظهر ، بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باشد.

۲ - زندگی در مناطق آفتابی و مرتفع ( افزایش ۳۰۰ متر ارتفاع ۴٪ شدت اشعه خورشید را افزایش میدهد)

۳ - در زمان فعالیتهای ورزشی در ارتفاع یا در مجاورت آب یا برف  مثل کوهنوردی ، اسکی ، شنا و ...( مناطق شنی برفی یا کنار دریا ۸۰٪ اشعه خورشید را باز تابش میکنند).

۴ - هرچه پوست سفید تر است.

۵ - پوشیدن لباسهای شل - نایلونی و خیس.

۶ - برخورد مستقیم اشعه خورشید با پوست به علت عدم محافظت مناطق باز از نور خورشید.(پس ضد آفتاب فقط مخصوص صورت نیست).

در زمان استفاده از ضد آفتابها به این نکات دقت کنید:

۱- در مواردی که طول مدت تابش زیاد می باشد بهتر است هر دو ساعت یکبار  ضد آفتاب تجدید شود.

۲- اکثر ضد آفتابها محلول در آب بوده و با شستشو و تعریق پاک می شوند.

۳- برای افزایش اثر ضد آفتاب بهتر است نیم ساعت قبل از قرارگرفتن در معرض نور خورشید استفاده شود.

۴- مصرف ضد آفتاب در سنین کمتر از ۶ ماه ممنوع بوده و در زنان باردار نیز بهتر است از مصرف آن خودداری گردد.ترکیبات ضد آفتاب حاوی الکل ، در اطفال کمتر از ۱۲ سال ممنوع می باشد چون ممکن است موجب تحریک پوست شود.

دو نکته: 

  • تابش نور خورشید به مدت ۱۵ دقیقه در روز به دستها و صورت یا بدن ، برای تولید مقادیر کافی vit D فعال، کافی است.

  • استفاده از ضد آفتاب به معنی ایمنی ۱۰۰% در مقابل اشعه ماوراء بنفش  نبوده و حتماً می بایست با استفاده از پوششهایی مثل کلاه و سایه بان و یا چتر از پوست محافظت بیشتری کرد.

 

گردآوری: دكتر چراغ زاده

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پزشکی کوهستان ایران